26 Mart 2013 Salı

ANKARA - İSTANBUL YÜKSEK HIZLI TREN HATTI

   22 Temmuz 2004 tarihinde Sakarya'nın Pamukova ilçesinde Ankara İstanbul arasında hızlandırılmış tren seferini yapan Yakup Kadri Karaosmanoğlu adlı tren aşırı hızdan dolayı raydan çıkmış ve 41 yolcunun ölümüne sebep olmuştur.


   Bu kazanın ardından Ankara İstanbul arasında hızlandırılmış tren yerine altyapısı sağlam olan hızlı tren yapılmasına karar verilmiştir.

   Ankara İstanbul arası 9 ayrı kısma bölünmüş ve bunlardan Ankara-Eskişehir arası 13 Mart 2009 tarihinde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ında kısa bir süre makinistlik yaptığı seferle başlamıştır. Hattın inşaatını ise İspanyol OHL - Alsim Alarko Ortak Girişim grubu yapmıştır.


   Eskişehir'in İnönü ilçesi ile Bilecik ilçesi Vezirhan arası ve Vezirhan - Köseköy arasından oluşan iki ihaleyi ise CRCC (Çin)-Cengiz İnşaat -IC İçtaş İnşaat -CMC (Çin) tarafından oluşturulan konsorsiyum kazanmış ve halen proje devam etmektedir.  


   Projenin Köseköy - Gebze arasını ise 14 Mart 2011 yılında yapılan ihaleyi ise Salini Costruttori S.p.A (İtalya) - Kolin İnşaat - G.c.f. Generale Costruzioni ferroviarie s.p.a (İtalya) ortak girişim grubu kazanmıştır. Projenin müşavirlik ve kontrollük işlerini ise  Alman ILF firması liderliğindeki   "ILF Mühendislik ve Teknik Danışmanlık Taahhüt ve Ticaret Ltd. Şti., ILF Beratende Ingenieure ZT GmbH, Obermeyer Planen+Beraten GmbH, Optim Obermeyer Proje Teknik Bilgi İşlem Merkezi A.Ş. ve Neti Danışmanlık İnşaat Ltd. Şti. Konsorsiyum tarafından yürütülmektedir.

Hızlı tren inşaatının belirli kısımlarının harita ölçme hizmetleri Şahin Harita tarafından yapılmıştır.
   Gebze'den sonra ise hattın  Marmaray ile bağlanarak İstanbul'a ulaşması planlanmaktadır. Hattın yapımı tamamlandığında 533 km olan Ankara - İstanbul arası tren yolculuğu 3 saat sürmesi düşünülmektedir.

   Bu hatlarda çalışacak hızlı trenlerin ilk on tanesi İspanyol CAF'dan satın alınmıştır. Şuan Eskişehir-Ankara-Konya üçgeninde çalışmaktadır. Yeni trenlerin yapımı için Güney Koreli Rotem ve Tüvasaş ortaklaşa olarak Adapazarı'nda bir fabrika kurulmuştur.


   Mevcut kullanılan hattaki trenlerde klima, video, TV ve müzik yayın sistemi mevcuttur. Tren, engellilerin rahat bir şekilde seyahat edebilecekleri şekilde tasarlanmıştır. Hızlı trende, vakumlu tuvalet de bulunmaktadır.


  Her trende business class ve first class olarak ayrı ayrı dizayn edilmiş vagonlar bulunmaktadır. Tek seferde toplam 419 yolcuyu taşıyabilen trenin koltukları 55 business class, 354 birinci sınıf, 2 özürlü, 8’i de kafeterya için monte edilmiştir. Business class bölümümdeki koltuklar deri, diğer bölümlerdeki koltuklar ise kumaşla kaplanmıştır.